Miluješ smoothie bowl a děláš si ji ke snídaní každý den s vědomím, že je to to nejlepší, co pro sebe můžeš udělat? Však je to miska plná rozmixovaného ovoce, tak co může být zdravější? V následujících řádcích na to mrkneme z trochu jiného pohledu a ty se dozvíš, jestli by tvé tělo nepotřebovalo přece jen trochu víc.

Zdravé vs nezdravé

Obecně je rozdělování potravin i jídel na zdravé a nezdravé celkem zavádějící. Ve většině případů totiž nebude záležet jen na tom, co jíme, ale kolik toho sníme a jak často si to dopřáváme.

Takové jablko bychom například mohli považovat za zdravé, pokud jich ale sníme za den 20 a k tomu už nic jiného, asi to příliš zdravé nebude. Naopak např. dort či hranolky budou spíše patřit do kategorie nezdravé, avšak když si je dáme v menším množství třeba jednou za měsíc, určitě to nebude mít výrazný negativní dopad na naše zdraví ani tělesnou hmotnost. 

Smoothie bowl a obsah živin

borůvková smoothie bowl

Teď se vrátíme zpět ke smoothie bowl a k tomu proč možná nebude ideální každodenní snídaní.

Ve většině případů je základem smoothie bowl právě jen rozmixované ovoce, což znamená že z hlediska živin taková miska nebude příliš vyváženým jídlem. Bude totiž obsahovat větší množství jednoduchých cukrů a naopak nedostatek bílkovin, komplexních sacharidů a vhodných tuků, které by měly být obsaženy v každém denním jídle. Výsledkem bude, že budeš mít po snídani zase rychle hlad, protože jídlo velmi rychle strávíš, a navíc nepřijmeš dostatek některých živin. 

Jak smoothie bowl vylepšit, aby byla vyváženější?

  1. zmenši poměr ovoce
  2. přimixuj dovnitř bílkovinu - jogurt, tvaroh, cottage 
  3. nezapomeň na komplexní sacharidy - např. vločky můžeš přidat do základu nebo je využít na ozdobu
  4. mysli na zdravé tuky - ozdob misku trochou ořechů či semínek

Díky těmto tipům se smoothie bowl stane vyváženější a ideálnější snídaní, která ti dodá potřebné živiny.

Už nikdy klasickou smoothie bowl jen z ovoce?

mangová a třešňová smoothie bowl

Výsledkem článku určitě nemělo být, aby sis už nikdy nechtěla dát smoothie bowl bez jogurtu, vloček a ořechů. Naopak, pokud si ji dáváš jednou za čas, klidně si ji takto připrav. Tipy na super kombinace od nás najdeš tady. Ale pokud ji snídáš každý den, je lepší se více zaměřit na její vyváženost a doplnit některé živiny. Možná budeš překvapená, že po snídani nebudeš mít tak rychle hlad, budeš mít více energie na práci či školu a možná tě ani nebude v odpoledních hodinách tolik honit mlsná:))

Jestli se ti článek líbil, nezapomeň ho sdílet kamarádkám a známým, u kterých je smoothie bowl také na denním pořádku. 

 

Autor:
Mgr. Denisa Staňková
Nutriční terapeut
00 06/07/21, 16:00 — Denisa Staňková